Dorota Gill Tarnowska

Z natury jestem bardzo ruchliwa i w miarę możliwości korzystam z różnych form aktywności ruchowej. Do pracy dojeżdżam na hulajnodze, w wolnych chwilach jeżdżę na rolkach, podczas urlopu konno, a zimą na łyżwach. Jestem też molem książkowym, lubię zaszyć się z dobrą książką w domowym zaciszu. Zawsze też mam książkę przy sobie w plecaku, gdziekolwiek jestem. Kocham zwierzęta, naturę, ciepło i słońce. Lubię szum lasu, szelest traw i odgłosy ptaków, a codzienny kontakt ze zwierzętami daje mi wiele radości. Merdająca psia kitka czy wystawiony koci brzuszek do głaskania zawsze wywołują u mnie dobry nastrój.

Moją wielką pasją są Indie, to pasja która pojawiła się u nastolatki dość nagle i nieoczekiwanie, i przetrwała całe lata, aż do dziś. Zachwyca mnie kultura, sztuka i literatura indyjska. Pasjonuje mnie taniec klasyczny, niezwykły i wspaniały, pełen ekspresji, piękna i treści. Moim marzeniem jest podróż do Indii, bliższe poznanie kultury i obyczajów, również przyswojenie jednego z 23 obowiązujących języków. Zafascynował mnie hindi, którego uczę się od pewnego czasu. To dość trudny język, posługuje się alfabetem sylabicznym, dewanagari, składającym się z 44 znaków podstawowych i ponad 80-ciu ligatur. Nie mam nauczyciela, jedynie podręcznik i silną determinację, a praktyka jogi „zaopatrzyła” mnie w cierpliwość i samozaparcie.

Joga jest dla mnie stałym elementem, stylem życia. Dziś dzięki jodze jestem pełna energii i witalności. Moje ciało jest mocniejsze i bardziej elastyczne. Poznaję swoje mocne i słabsze strony, uczę się cierpliwości, słuchania i poznawania siebie. Podczas praktyki umysł się wycisza, ciało jest mocne i giętkie, a oddech uspokaja się, wydłuża i pogłębia, a to sprawia lepsze dotlenienie, odżywienie mózgu i narządów wewnętrznych. Spokojny oddech oznacza spokojne ciało i jasny umysł. Pojawia się skupienie i wewnętrzna harmonia. Joga wzmacnia ciało, dba o kręgosłup, uspokaja umysł. Praktyka prowadzi do poczucia wewnętrznego spokoju, jedności z naturą i ogólnego dobrego samopoczucia. Jestem odważniejsza w wyrażaniu siebie. Nabrałam dystansu do otoczenia i znacznie lepiej radzę sobie ze stresem. Zwolniłam mentalny pośpiech, uspokoiły się myśli i nie plączą się w gonitwie. Joga przynosi mi stabilność emocjonalną i jasność umysłu, daje wewnętrzną równowagę rozwija samodyscyplinę. Nauczyłam się systematyczności i cierpliwości w dążeniu do celów. Zdarza się, że nie mogę czegoś przekroczyć, jeszcze jakiś czas temu zniechęcona zostawiłabym to. Teraz próbuję, jeśli nie uda się za pierwszym czy drugim razem, to uda się za trzecim, a może jeszcze kolejnym. Nie myślę już o tym, czasem bardzo powoli, ale krok za krokiem podążam do celu.

Joga to dla mnie relaks, wypoczynek i wyciszenie. Odczuwam wewnętrzną harmonię, poprawę umiejętności skupienia się i uważności. Ale to nie ja odnalazłam drogę do jogi, to joga odnalazła mnie i wskazała dalszy kierunek działania. Tu się odnalazłam i czuję się komfortowo.

Jogę praktykuję od 2014 roku i od początku jestem związana ze studiem „Shanti”. Pod fachową opieką Agi rozpoczynałam swoją praktykę, a następnie szkoliłam się w zakresie prowadzenia zajęć jogi. Przez kolejne lata podnoszę swoje umiejętności i kwalifikacje. Kolejne kursy, Intro Classic Yoga oraz Basic Classic Yoga, odbyłam w Szkole Jogi Klasycznej Ewy i Rafała Lichtarowiczów.

Każdorazowo starannie przygotowuję się do zajęć. Do każdej osoby podchodzę indywidualnie. Ćwiczenia dopasowuję do sprawności i możliwości fizycznych uczącej się osoby. Ułożonego planu nie trzymam się sztywno. Zmieniam i dostosowuję w zależności do potrzeb i obecnej kondycji praktykującej osoby. Staram się też żeby zajęcia podnosiły sprawność, ale nie były wyczerpujące.

Na zajęcia szczególnie zapraszam osoby przemęczone pracą, dzieci oraz seniorów.

Mam dobry kontakt z dziećmi. Przez ponad 15 lat byłam instruktorem jazdy na łyżwach w szkółce dla dzieci w Towarzystwie Krzewienia Kultury Fizycznej. Specjalizowałam się w grupach dla początkujących i zawsze mnie cieszyły u moich uczniów końcowe postępy w nauce i zyskane umiejętności. Podczas pracy z dziećmi za najlepszą metodę uważam naukę poprzez zabawę.

Przez wiele lat, podczas corocznych Festiwali Nauki prowadziłam dla starszych dzieci i młodzieży praktyczne zajęcia dotyczące efektywnych metod uczenia się. Praca z dziećmi jest dla mnie miłym doświadczeniem i satysfakcją.

Zapraszam również osoby w dojrzałym wieku. Seniorom chciałabym poprawić samopoczucie, zwiększyć przypływ energii i sił witalnych, pomóc w utrzymaniu sprawności fizycznej. W tej grupie zajęcia byłyby bardziej spokojne, byłoby tu miejsce na techniki oddechowe z elementami medytacji. Wyciszenie i medytacja mają wpływ na lepszą koncentrację i pamięć. Chciałabym również przełamać stereotyp emeryta, osoby, która z chwilą wycofania się z życia zawodowego stopniowo wycofuje się z innych form aktywności. Joga byłaby idealną formą ruchu, nie przeciąża organizmu i nie jest kontuzjogenna, za to wzmacnia organizm i daje lepszą odporność fizyczną, i psychiczną.

Wierzę w dobroczynne działanie ruchu, a szczególnie praktyki jogi dla zdrowia, dobrego samopoczucia, dobrego nastroju i wewnętrznej równowagi. Podobnych efektów i odczuć życzę wszystkim osobom, które odwiedzą Studio Shanti.

Powrót do poprzedniej strony.